Nieuw plan Westboog Mariënberg

Voorstel van Reizigersvereniging ALMA (Almelo-Mariënberg-Hardenberg) voor de aanleg van een westelijk gelegen spoorboog bij station Mariënberg.

De bestaande treindienst Zwolle-Enschede is ontoereikend. Optimalisatie van deze dienstverlening door inzet van meerdere IC’s na opwaardering van het bestaande spoor (investeringskosten ca. 100 miljoen) blijft problematisch. De inzet van slechts een IC-trein op dit huidige traject vertraagt en verstoort de gehele reguliere treindienst. Zeker in de spits is de belasting op deze lijn groot.

Bij oponthoud en/of verstoringen op dit traject  kunnen reizigers een omrijroute nemen via Deventer (extra reistijd 23 minuten, 1 overstap en 2 vervoerders) of via Mariënberg (extra reistijd 13 minuten, 1 overstap en 1 vervoerder).

Door aanleg van een spoorboog westelijk gelegen ter hoogte van station Mariënberg zal optimalisatie van het regionale spoor in Oost-Nederland plaatsvinden. Een directe snelle en comfortabele (IC) treinverbinding Twente-Zwolle via Mariënberg in beide richtingen wordt mogelijk.

Door de aanleg van de Westboog bij Mariënberg is een stop op dit station niet nodig waardoor de totale reistijd zeker met 10 minuten wordt verkort. De overstap op station Mariënberg vervalt. Het bestaande station is niet gelegen aan de doorgaande spoorboog en de trein haltert er derhalve niet. Verdere optimalisatie (netflexibiliteit en onderlinge uitwisselbaarheid van materieel) is mogelijk door inpassing van de geëlektrificeerde ALMA-lijn in de succesvolle, snelle en comfortabele Blauwnet treindienst van Zwolle naar Emmen die bediend word door vervoerder Arriva. Door de inzet van versnellend elektrisch materieel in combinatie met de onlangs gerealiseerde “dive-under” bij Herfte en de onbelemmerde binnenloop bij station Almelo zal een snelle en comfortabele tweede treindienst tussen spoorknooppunt Zwolle en de regio Twente mogelijk worden.

Westboog Mariënberg